Thursday, January 13, 2011

i've been cheated but i'm not stupid !

Semalam betul2 hangin tahap dewa sbb aku hampir2 jd mangsa penjenayah..Trend penjenayah terkini ialah dgn menyamar sebagai ejen insurans, hubungi anda di telefon dan kononnyer ingin menawarkan polisi insurans percuma kpd anda.. tapi sblm dpt polisi mereka akan minta no.yg tertera pd kad ATM kononnya utk tujuan pengesahan.

With my stupidity..aku telah membuat kesilapan besar dgn mendedahkan no. ATM beserta 3 digit di belakang kad even aku tau ni number p&c utk pemegang kad shj...3 digit No. ni mmng xleh didedahkan langsung especially bagi kad ATM yg juga debit card. Klu anda bg juga 3 digit ni, si penjenayah akan dpt melakukan transaction pd akaun anda pd bila2 masa..

huhuhu..sedih, geram, nak hantuk pale kat dinding pon ade..Tp nak wat camne..dah terbagi kan bukan sengaja bagi..tapi kan xtaula smlm tu btl2 hari bodoh aku ataupon aku dipukau utk bg number2 tu sbbnye laju je aku sebut no. ATM aku padahal dah rs was was dgn syarikat insurance tu.

so, sebaik shj aku letak tepon trus aku call bank utk block the system.. tindakan bijak ni aku lakukan betul2 10 saat lps aku pi bg no.ATM tu kat si penyangak..

Malam tu serius aku x dpt tido sbb duk memikirkan si penyangak da wat transaction ke belum ? ...diorg dah songlap duit aku ke belum ? ....penatnye aku keje sebulan br dpt gaji suke suki jer org nak amik harta aku eh ?
Napela si penyangak ni wat keje2 menipu ni, da xde keje lain yg halal ker ?.... x takut ker bg anak bini mkn duit haram ?.... Nape bank x dpt trace ade transaction ke x lps pukul 6 p.m td ? .....dan beribu2 persoalan la bermain kat pikiran.. nasibla dlm duk risau tu sempatla aku lelapkan mate sekejap sambil berdoa esok ade good news utk kes ni.

Esoknye pagi2 buta aku dah tercongok kat bank.. Bank pulak mak ai jauhnye x hingat, kat Airport KK..tp dah alang2 my frenz nak pi apply sticker parking airport aku pon tumpang sekaki la pergi bank kat airport tu.
Mujurla penyangak x sempat wat transaction..huhu..x pasal2 kene kuar duit RM12 utk kad ATM baru..tp x kisahla janji duit simpanan yg ade belum sempat disonglap..Alhamdulillah syukur sgt..
Nasibla diorg x sempat kuarkan duit tu..


moral of the story: berhati2 dgn penjenayah.. mereka ada di mana-mana.. bencik tau!

No comments:

Post a Comment